Saját ingatlan területén folytatott kamerás megfigyelés adatvédelmi kérdései

A NAIH/2019/5421/5 határozat egy olyan ügyben született, amihez hasonló valószínűleg számos helyen előfordul. Egy ingatlan homlokzatára szerelt kamerák által rögzített felvételek ügyében érkezett bejelentés kapcsán indult vizsgálat. A vizsgálat során az ingatlan tulajdonosai (Kötelezettek) előadták, hogy a kamerák által rögzített képeken a szomszédos telek és ház, valamint a közterület sem látható, mert azok a kamera látószögének beállításával, illetve a kép megfelelő maszkolásával elérhető, hogy ezeket a területeket ne rögzítse. Mellékelték ennek alátámasztására a kamerák látószögét bemutató pillanatfelvételeket, továbbá másolatban az ingatlan helyszínrajzát, rajta bejelölve a kamerák helyét és látószögét.
A NAIH ezzel szemben megállapította, hogy az 1. és a 2. számú kamerák - a nem megfelelő kitakarás miatt - az ingatlan kerítése előtti közterület egy részét is megfigyelik.
Az általános adatvédelmi rendelet alapján az érintett képmása személyes adatnak minősül. Érintett az azonosított vagy azonosítható természetes személy. Mindezek értelmében, amennyiben egy felvétel alapján azonosítható egy természetes személy, akkor az elkészített képfelvétel személyes adatnak, a képfelvétel készítése adatkezelésnek minősül.
Magánszemély által üzemeltetett kamera/kamerarendszer által folytatott adatkezelés a GDPR hatálya alá tartozik, ha nem minősül háztartási adatkezelésnek. A háztartási adatkezelés körébe tartozó személyes vagy otthoni tevékenységre a GDPR rendelet (18) preambulumbekezdés szolgáltat példákat, így ilyennek minősül a levelezés, a címtárolás, személyes és otthoni tevékenységek keretében végzett, közösségi hálózatokon történő kapcsolattartás, és más online tevékenységek. Ennek értelmében az adatkezelésnek az a része, ami a magánterületen kívül eső közterületre irányul, nem tekinthető személyes vagy otthoni tevékenység keretében végzett adatkezelésnek.
A magánszemélyek által üzemeltetett kamera megfelelő jogalap hiányában kizárólag a saját tulajdonban álló területet figyelheti meg, így annak látószöge nem irányulhat sem közterületre, sem pedig más tulajdonában álló magánterületre.
A NAIH megállapítása szerint a fent említett két kamera az ingatlan kerítése előtti közterület egy részét megfigyelés alatt tartja, ezáltal alkalmasak a közterületen tartózkodó, közlekedő érintettek megfigyelésére, továbbá akár az érintettek azonosítására is. A fentiek alapján a Kötelezettek adatkezelése az általános adatvédelmi rendelet hatálya alá tartozik, mely esetben az adatkezelés jogszerűségének feltétele valamely, az általános adatvédelmi rendelet 6. cikkében szabályozott jogalap fennállása. Mivel ilyennel nem rendelkeztek a Kötelezettek, ezért a NAIH határozatban kötelezte őket a jogellenes adatkezelés megszüntetésére, a kamerák látószögének és/vagy maszkolásának megfelelő módosítása révén.
Érdekes mellékszál az ügyben, hogy a bejelentők a rendőrségen feljelentést tettek, zaklatás vétségére hivatkozva, a Kötelezettek által működtetett kamerarendszer miatt. Az illetékes rendőrkapitányság bűnügyi osztályán az ügyben eljárás indult, az eljárás azonban megszüntetésre került tekintettel arra, hogy a rendelkezésre álló adatok, illetve a bizonyítási eszközök alapján bűncselekmény elkövetése nem volt megállapítható.